G-Lader![]() Bij 6000 rpms van de motor hoort een G-lader toerental van 10.320 en een druk van 1.1 bar, dit toerental is heel wat lager dan de 100.000 rpms van de turbos. Mede door de combinatie van het DIGIFANT motermanagment van Volkswagen en de intercooler bewijst de Polo G40 zich als een snelle auto. Bij het in productie nemen van de G-lader stuitte men op het probleem dat er nog geen machines voorhanden waren die de productie van de G-lader in grote hoeveelheden aankon. Om tot een oplossing te komen besloot Volkswagen zelf tot het ontwikkelen van de benodigde machines. Nadat de G40 enige tijd met succes werd geproduceerd ging men aan de slag om hetzelfde principe toe te passen op grotere motoren. Er werd gekozen voor de G60 (hoogte 60mm) voor de 1.8L motor die 160 pk moest gaan leveren. Op onverklaarbare wijze gingen deze G-laders stuk voor stuk kapot, terwijl ze op dezelfde wijze als de G40 werden geproduceerd. Na uitgebreide tests bleek het probleem in de fabricage te zitten, de G60 was door zijn grootte kwetsbaarder dan de G40, door verschillende verstevigende maatregelen aan de excenter en een aangepast verhardingsproces werd dit probleem opgelost. Door de moeilijkheden met de G60-lader had de G-lader een slechte naam opgelopen die de verkoop niet bevorderde. Toen tenslotte in 1991 de VR6 werd ontwikkeld, die meer vermogen leverde (190 pk) en goedkoper te produceren was, betekende dit het definitieve einde van de G60. |